- DPG Media, Business Nieuws Radio, Financial News Radio, Mediahuis en Talpa Radio hebben de negen FM-frequenties voor commerciële radiozenders gekregen.
- Dit betekent ook dat SLAM! en Sublime niet meer te horen zullen zijn via een FM frequentie.
- De opmerkelijke nieuwkomer is Financial News Radio, dat volgens de Kamer van Koophandel onder een bv van internetondernemer Joost Zuurbier valt.
- Lees ook: Fusie RTL en Talpa gaat niet door: kartelwaakhond steekt er een stokje voor
DPG Media, Business Nieuws Radio, Financial News Radio, Mediahuis en Talpa Radio hebben de negen FM-frequenties voor commerciële radiozenders gekregen. Ze boden de hoogste prijzen op een veiling, die in totaal 152,8 miljoen euro opbracht. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken vrijdag bekendgemaakt.
Dit betekent ook dat SLAM! en Sublime niet meer te horen zullen zijn via een FM frequentie. De radiostations zijn vanaf 1 september dan alleen te horen via DAB+, online en via de app, zo meldt uitgever Mediahuis.
De opmerkelijke nieuwkomer is Financial News Radio van internetondernemer Joost Zuurbier, zo blijkt uit gegevens die Business Insider bij de Kamer van Koophandel opvroeg. Daar staat Financial News Radio BV geregistreerd met Zuurbier als enige bestuurder.
Zuurbier heeft diverse bedrijven en is onder meer bekend van Freenom, de aanbieder van de gratis domeinnamen. Een bekende extensie is de landennaam van Tokelau, .tk . Tot voor kort exploiteerde Freenom ook het Top Level Domain van Gabon, .ga.
Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft een claim van een half miljard dollar bij de onderneming van Zuurbier neergelegd omdat de domeinen verantwoordelijk zouden zijn voor een ongekend aanbod aan cybercrime en merkinbreuken. De Gabonese overheid pakte onlangs de controle over het eigen domein terug van Freenom, vanwege 'versterken van de digitale soevereiniteit'.
Het nieuwe radiostation Financial News Radio wil "het Nederlandse jonge publiek" informeren over "financieel nieuws en zakelijke ontwikkelingen", zeggen de eigenenaren vrijdag. Ze willen met "een fris radioconcept" willen komen.
Jeremie Godreche is aangesteld als zendermanager. Financial News Radio omschrijft hem als "een ervaren radioprofessional uit Frankrijk". Godreche zegt dat hij zin heeft in zijn nieuwe functie. "Ik ben opgetogen en klaar om de Nederlandse markt te veroveren met een nieuw radioconcept. Financial News Radio komt met een verfrissende benadering van financieel nieuws en zakelijke inzichten en ik kijk ernaar uit om onze luisteraars te betrekken en te informeren."
De veiling van de frequenties begon afgelopen dinsdag. Op de negen frequenties zonden in de afgelopen jaren 100% NL, BNR, Qmusic, Radio 10, Radio 538, Radio Veronica, Sky Radio, SLAM! en Sublime uit.
"Het is onze ambitie om een belangrijke speler in de Nederlandse radio- en audiomarkt te worden. Hoewel we liever drie licenties verkregen hadden, zijn we blij met de uitkomst van de veiling", zegt Tom Klerkx, directeur Audio bij Mediahuis. "Sublime en SLAM! krijgen naast Nostalgie en Sunlite, alle kansen om zich vanaf 1 september verder te ontwikkelen als DAB+-radiostations, binnen een markt die steeds verder groeit in bereik."
Frequentieveiling moest opnieuw na protest KINK
DPG Media zal naast het al bestaande Qmusic een nieuw landelijk radiomerk lanceren. De invulling daarvan wordt later bekendgemaakt.
"Sinds 2005 hebben we met Qmusic gebouwd aan een sterk merk. Dit is een lange weg geweest. Het succes van de afgelopen jaren liet ons voorzichtig dromen om ons radio-portfolio verder uit te breiden. Nu is het dan zover: er komt een nieuwe zender bij waarmee we nog meer Nederlanders kunnen bereiken. Ik ben vooral heel trots op ons radioteam dat in de afgelopen jaren zo hard heeft gewerkt aan het succes van Qmusic en zie uit naar de lancering van een nieuwe radiozender", zegt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaalde vorig jaar dat de landelijke FM-frequenties opnieuw moeten worden verdeeld. Rockzender KINK, die al langer aast op een plekje op de landelijke radio, had de zaak aangespannen.
Het kabinet beperkte daarnaast het aantal frequenties voor een aanbieder van commerciële radio tot drie. Die beslissing zou ervoor zorgen dat Talpa Network, het moederbedrijf van Radio Veronica, Radio 10, Radio 538 en Sky Radio, sowieso een van de frequenties zou kwijtraken. Daarom werd Radio Veronica verkocht aan Mediahuis, dat sinds 1 juli officieel de eigenaar is van de zender. Het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf nam eerder ook al zenders als 100% NL en SLAM! over van RadioCorp.
De herverdeling van de zendervergunningen moest voor 1 september geregeld zijn. De negen frequenties zijn geveild voor een periode van twaalf jaar.